Vegansk jambalaya

Alltså åååh, jag tror det här har blivit min favoriträtt... inte precis ana-mat, men heller inte onyttigt. Här kommer receptet, ifall nån skulle få för sig att testa:

1 lök, 2 vitlöksklyftor, 1 gul paprika och en röd paprika, samt en burk champinjoner steks i en skvätt olja tillsammans med lite curry och paprikakrydda. Sen häller man i en burk tomatkross, 1 msk socker och 1 msk soyasås. Sen låter man det puttra i 10 minuter, och sen lägger man till 1 dl hackade salta jordnötter, 1 ½ dl sojagrädde och 1 mogen banan. Helt fruktansvärt underbart överjordiskt gott tillsammans med ris, eller som den här gången, bulgur.
Jag har inte gjort den sedan jag träffade ana, så att säga, så jag testade att räkna ut kalori-innehållet, och det blev, med mina mått, ungefär 260 kalorier per portion, då delade jag det i 4, och det blev ganska stora portioner..! Med bulguren medräknad blev hela middagen typ 460, dvs. egentligen himla mycket, men det är ju rätt nyttiga kalorier, så... om man skulle fräsa i vegansmör istället för olja, ta hälften så mycket jordnötter (för de och bananen gör hela jambalayan och kan inte lämnas bort!) och kanske ta lite mindre soyagrädde, skulle den kanske bli lite kalorisnålare... eller så gör man lite mindre och får mindre portioner :)
Oavsett, jag rekommenderar den åt alla jag känner, köttisar som veggisar som veganer, för den är sjukt god...

En fin dag i övrigt :) Tog en kiwi som mellanmål före jobbet, sen blev det då seitanbullar med potatis på jobbet, och HIMMEL så mättande de är! Jag ska göra mera imorgon, och frysa in, så inte tofun hinner bli dålig, och så får jag veta hur många kalorier varje bulle innehåller, på ett ungefär...
Då jag satt och åt nyss, jambalayan med bulgur då alltså, fick jag himla lust att ta mera, äta dubbel portion eller nåt, för det var så jävla gott, men jag lät bli, plockade undan och gjorde sedan te åt mig. Nu är jag mätt och nöjd och fri från hetstankar :)

Funderar på att gå på en kort promenad efter dethär avsnittet av Veronica Mars, men det är så jävla kallt att det nog inte blir kallt, om det blir av... imorgon ska jag på gym i nåt skede, måste se när det passar in...
Nu mera anabloggar ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0